VOLLER LEVEN
 

Hulp bij eetproblemen

Problemen met eten ontstaan vaak geleidelijk. Je wil wat kilo’s afvallen en gaat op dieet, wat meer sporten en voelt je er goed en gezond bij. Dit lijkt onschuldig, maar kan uiteindelijk leiden tot een jarenlange worsteling met gewicht, eten en lichaamsbeeld.

We leven in een wereld waarin slankheid wordt geassocieerd met gezondheid. De BMI wordt gebruikt als indicator van jouw gezondheid. Valt dit niet binnen bepaalde grenzen dan wordt aangeraden om op dieet te gaan. Helaas is de BMI een erg eenzijdige graadmeter en niet bedoeld om het gewicht van individuen te beoordelen. Op dieet gaan kan leiden tot een jarenlange vicieuze cirkel van gewichtsschommelingen, obsessie met diëten, onzekerheid en alle gevolgen van dien.

Als er onderliggende problemen aanwezig zijn, zoals onzekerheid, trauma, perfectionisme, is de kans aanwezig dat dit aanvankelijk ‘gezonde’ gedrag doorslaat naar een eetstoornis. Eetstoornissen zijn ernstige psychische aandoeningen en hierbij is goede hulp nodig.

Hoe zoek je hulp?

Plan hier jouw belafspraak!

Hieronder staan in het kort de verschillende fasen van een eetstoornis omschreven. Per fase is andere begeleiding nodig in de volgende stap naar herstel. Elk persoon is uniek en ook zal elke eetstoornis een andere aanpak nodig hebben, maatwerk is daarom belangrijk. Het kan een zoektocht zijn om de begeleiding te vinden die op dit moment bij jou past. Wil je hierover overleggen? Klik dan hiernaast voor het maken van een belafspraak.

1. Wanneer je worstelt met eetproblemen is de eerste stap altijd om contact op te nemen met de huisarts. Het is mogelijk dat je een eetstoornis aan het ontwikkelen bent. Dit zijn ernstige aandoeningen en hiervoor is vaak specialistische hulp nodig.

2. Na het huisartsbezoek zijn er verschillende mogelijkheden die gaan van gesprekken bij de praktijkondersteuner tot behandeling bij een GGZ instelling of ziekenhuis. Hierbij kan het zijn dat je te maken krijgt met een wachttijd. Er zijn verschillende organisaties waar je terecht kunt om deze wachttijd te overbruggen, zoals inloophuizen.

3. Tijdens je behandeling kan het helpend zijn om ook te starten met lichaamsgericht werk. Bijvoorbeeld door het volgen van yoga, een training voor het verbeteren van jouw lichaamsbeeld, psychomotorische therapie en mindfulness. Dit kan het bouwen aan een betere relatie met jouw lichaam ondersteunen. Daarnaast leer je hoe je kan ontspannen en op een gezonde en fijne manier kan bewegen.

4. Tegen het einde van jouw behandeling is het goed om stil te staan bij wat je nog nodig hebt. Een terugval komt regelmatig voor. Dit kan komen doordat onderliggende problemen nog niet zijn opgelost. Of je voelt je ongemakkelijk en onzeker in jouw veranderde lichaam. Hierdoor kan je terugvallen in oude overlevingsstrategieën (zoals de eetstoornis). Ook hierbij kan lichaamsgerichte en/of traumagerichte hulp een bijdrage leveren.